De Rondgang start bouw aan circulaire toekomst van Tubbergen

Op het braakliggende terrein tegenover Kringloopbedrijf De Beurs wordt de komende periode gebouwd aan De Rondgang: het circulaire ambachtscentrum van de gemeente Tubbergen. Een plek waar materialen, grondstoffen, vakmanschap en kennis samenkomen met één gezamenlijke ambitie: Tubbergen laten uitgroeien tot de meest circulaire gemeente van Nederland. Stichting De Rondgang is een initiatief van meerdere circulaire partners: Omgekeerd Bouwen, Kringloopbedrijf De Beurs, Renewi Tubbergen en Groothuis. Samen bouwen zij aan een toekomst waarin materialen zo hoogwaardig mogelijk worden hergebruikt en afval zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het ambachtscentrum wordt een centrale plek waar inwoners, ondernemers, onderwijs en maatschappelijke organisaties elkaar kunnen ontmoeten, inspireren en samenwerken aan circulaire oplossingen. Binnen De Rondgang draait het om meer dan alleen hergebruik. Het wordt de plek waar materialen en producten die nu vaak nog als afval worden gezien – en normaal gesproken richting de stort, container of kringloop verdwijnen – samenkomen om opnieuw bekeken, gesorteerd, hergebruikt, gerepareerd of verwerkt te worden. Inwoners kunnen hier straks niet alleen terecht met materialen en grondstoffen, maar ook leren wat er allemaal nog mogelijk is met spullen die normaal worden weggegooid.

De officiële aftrap
Om deze belangrijke stap officieel te markeren organiseren de initiatiefnemers een eerste kick-offmoment. Op donderdagmiddag 2 juli zal daarom op het terrein tegenover Kringloopbedrijf De Beurs, Tubbergen vanaf 15:30 het startsein worden gegeven door de Burgermeester van Tubbergen. Tijdens deze bijeenkomst wordt symbolisch de eerste steen gelegd en wordt tevens de nieuwe website van De Rondgang gelanceerd. De middag staat in het teken van verbinding, samenwerking en de gezamenlijke circulaire ambitie van de gemeente Tubbergen. Voor deze gelegenheid worden buurtbewoners, partners, betrokken organisaties en vertegenwoordigers van de gemeente en provincie uitgenodigd om samen stil te staan bij de start van dit bijzondere initiatief. “De Rondgang moet een plek worden waar circulariteit zichtbaar wordt gemaakt. Niet alleen door erover te praten, maar vooral door het samen te doen.