Sam Holsink (“Hollie”) over volgend seizoen: ‘Excelsior ’31 mooie en ambitieuze club’

Spelersprofiel:
Naam: Sam Holsink

Geboortedatum: 26-08-2001

Voetbalperiode:
v.v. Reutum: 2017- 2023 (5 seizoenen)

TVC ’28: 2023-2024 (1 seizoen)

HSC’21 2024-2026 (2 seizoenen)

Wie was als speler jouw voorbeeld?
Als amateurvoetballer: Jord Van De Aa, met zijn inzicht, techniek en voetballend vermogen. Één van de beste voetballers die Reutum ooit heeft gehad. Zelf gelukkig nog 2 jaar mee mogen voetballen en veel van geleerd.

Wat is jouw specialiteit als speler?
Mijn specialiteiten zijn mijn inzicht, één op éèn, kracht en werklust.

Waar ben je het meest trots op?
Waar ik het meest trots op ben is dat ik 3 jaar geleden de stap heb durven maken naar een hoger amateurniveau en daardoor mezelf deze jaren beter heb ontwikkeld. Je krijgt toch altijd bepaalde reactie als je bij een dorpsclub voetbalt en je gaat vertrekken naar één van je buren, maar tot op heden nog geen spijt van gehad. De meeste mensen uit Reutum gunnen me dit wel en daar word ik nog door veel mensen gevolgd.

Wat zijn je ambities?
Ik zou het wel gaaf vinden om het hoogste amateurniveau van Nederland te kunnen halen.

Heeft een B.V.O al naar je geïnformeerd?
Nee ik ben nog nooit gevraagd/benaderd door een B.V.O.

Bij welke club heb jij je het meest ontwikkeld?
Als ik kijk naar waar ik vandaan kom, denk ik dat TVC ’28 mij het juiste zetje heeft gegeven. Daar heb ik ingezien dat er nog veel meer in mij zit dan wat ik tot dat moment had laten zien. Daarom heb ik ervoor gekozen om te ontdekken waar mijn plafond ligt en heb ik de stap naar de Derde Divisie gemaakt. Ook bij HSC’21 heb ik me verder kunnen ontwikkelen. Daar kreeg ik de kans om samen te spelen met spelers, die al tien jaar of langer ervaring hebben op divisieniveau, wat voor mij erg leerzaam is geweest.

Wat maakte dat jij voor het volgend seizoen voor Excelsior’31 hebt gekozen?
Ik heb voor Excelsior gekozen omdat de club een duidelijk plan heeft dat mij erg aanspreekt. Daarnaast staan er naar mijn mening, de juiste mensen op de juiste plek, wat mij veel vertrouwen geeft in de toekomst van de club. Excelsior’31 is een mooie en ambitieuze club en daarom ben ik erg blij, dat ik hier volgend jaar aan de slag mag gaan.

Wat is jouw persoonlijke doel dit seizoen?
Mijn persoonlijke doel is fit blijven, niveau behalen wat in mij zit en het zo goed mogelijk afsluiten bij HSC’21.

Aan welk leerpunt heb jij het hardst moeten werken?
Het was natuurlijk een behoorlijke stap om van de 3e klasse naar de 4e divisie te verkassen, maar ik denk toch het schakelen van handelingstempo, snelheid en kracht.

Waar moet een goede vleugelaanvaller aan voldoen?
Snelheid, kracht, verdedigde taken uitvoeren, inzicht en het vermogen om ook op andere posities uit de voeten te kunnen.

Wie was jouw lastigste tegenstander?
Mijn lastigste tegenstander was denk ik wel: Vito Wormgoor. Hij is een ex-prof die meer dan 200 wedstrijden in de Eredivisie heeft gespeeld. In Nederland was hij vooral actief bij De Graafschap (2009–2012) en ADO Den Haag (2012–2016), waar hij jarenlang een vaste waarde in de verdediging was. Daarna speelde hij ook nog in het buitenland bij clubs als SK Brann in Noorwegen en Columbus Crew in de Verenigde Staten. Met zijn ervaring op hoog niveau was dat zeker een mooie en leerzame uitdaging om tegen te spelen.

Welke speler bij HSC’21 heeft jou het meeste verrast tot nu toe?
Misschien is ‘verrast’ niet helemaal het juiste woord, maar ik vind dat Mats Klein Poelhuis het in de jaren, dat ik met hem samen heb gevoetbald, erg goed heeft gedaan. Hij is snel, heeft veel voetballend vermogen en ligt bovendien goed in de groep.

Welke amateur mag in deze column niet ontbreken? En waarom niet?
Thijs Koopman en Mart Groothuis, beide voetballer van TVC’28. Met hun snelheid en voetballend vermogen houden ze TVC ’28 al een aantal jaar in de 4e divisie. Ook dit jaar allebei boven in de topscorerslijst van de 4e divisie.

Mooiste herinnering aan een trainer?
Peter Bokma is vier jaar mijn trainer geweest bij v.v. Reutum en in die tijd hebben we veel leuke en leerzame momenten meegemaakt. Zo hield Peter een aantal keer per jaar een soort “preek” waarin hij ons liet nadenken over wat we als team wilden bereiken en hij weesvons erop, dat we beter moesten letten op wat we de avond voor een wedstrijd deden. Uiteindelijk heeft hij ons geholpen en zijn we gepromoveerd naar de tweede klasse, waar we speelden tegen teams (Schalkhaar, ATC’65) die soms nog meer leden hebben dan dat ons dorp inwoners heeft.
Daarnaast zei Peter vanaf het begin al, dat hij dacht dat ik ooit nog hoger zou gaan voetballen dan op dat moment. Hij gaf me ook de ruimte om daar met hem over in gesprek te gaan en heb veel van hem geleerd.

Heb jij een ritueel voor de wedstrijd en of een bijnaam?
Ik heb eigenlijk geen vast ritueel voor een wedstrijd. Vaak drink ik vooraf nog rustig een kopje koffie en begin ik zo’n twintig minuten voor de wedstrijd (warming-up) met aankleden en voorbereiden. Wij hebben iemand in ons team die heel goed is in het verzinnen van bijnamen, dus ik heb er inmiddels denk ik wel een stuk of vijf. Hollie is denk ik de meest genoemde.

Wat is het mooiste sportpark waar je ooit bent geweest?
Voor mij is dat toch wel dat van IJsselmeervogels. Het is bijna niet te bevatten hoe professioneel alles daar georganiseerd is, zeker voor een club op Derde Divisie-niveau. De faciliteiten, de uitstraling en de manier waarop alles verloopt doen eerder denken aan een club uit het betaald voetbal dan aan een amateurvereniging.

Wat is je mooiste goal?
Vrije trap tegen ATC van 30 meter strak in de kruising.

Heb je ergens spijt van?
Nee.

Wil je nog iets kwijt?
Nee.